1. Over Toekomst
Toekomst is een zelfstandig opererende organisatie die cliënten ondersteunt bij re-integratie na klinische opname voor verslavingsproblematiek. Hiervoor biedt de Toekomst een beschermde leefomgeving aan en een intensief begeleidingstraject.
2. Onze rol bij het verwerken van persoonsgegevens
Toekomst is een gecertificeerde zorgaanbieder. Wij verwerken persoonsgegevens ten behoeve van gemeentelijke subsidieaanvragen van cliënten die ons daar opdracht voor geven. Onze rol bij het verwerken van persoonsgegevens is daarin uitsluitend aan te duiden als Verwerker. Voor de begeleiding van onze cliënten houden wij een dossier bij. Hiervoor zijn we verwerkingsverantwoordelijke.
Wij verwerken persoonsgegevens als Verwerkingsverantwoordelijke bij:
Wij verwerken persoonsgegevens als Verwerker:
3. Welke persoonsgegevens verwerken wij
Wanneer u of uw behandelaar een aanvraag voor begeleiding bij ons indient, vragen wij voor de uitvoering van deze dienstverlening om persoonsgegevens. Deze gegevens verstrekt u of uw behandelaar aan ons.
Voor de verwerking van deze gegevens tekent u een Toestemmingsverklaring. Hierin verleent u toestemming om met uw behandelaar gegevens uit te wisselen en uw aanvraag voor gemeentelijke subsidie in gang te zetten. Onze website kunt u bezoeken voor informatie. Op onze website maken wij geen gebruik van technische faciliteiten om uw gedrag te volgen.
4. Hoe komen wij aan uw persoonsgegevens
In de meeste gevallen krijgen wij persoonsgegevens rechtstreeks van u. Gezondheidsgegevens ontvangen wij van uw behandelaar. We leggen in ons verwerkingenregister vast van welke bronnen we gegevens hebben ontvangen als deze bronnen bij ons bekend zijn. We informeren u zoveel mogelijk over de bronnen waar we de gegevens van hebben ontvangen.
5. Waarom verwerken wij persoonsgegevens
Wij verwerken persoonsgegevens voor de uitvoering van onze dienstverlening. Wij gebruiken persoonsgegevens om contact met u op te kunnen nemen bij de uitvoering van onze wettelijke en contractuele verplichtingen. Om u te kunnen begeleiden bij re-integratie is het uiteraard ook noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken.
6. Wat is de rechtsgrond om uw persoonsgegevens te gebruiken
Verwerking van persoonsgegevens is alleen toegestaan als we daar een wettelijke grondslag voor hebben.
Wij hanteren de volgende grondslagen: De verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van de met u gemaakte afspraken. Voor enkele verwerkingen vragen wij specifiek uw toestemming, zoals voor de aanvraag van gemeentelijke subsidie. In geval van werknemers is ook sprake van een wettelijke plicht tot het verwerken van persoonsgegevens.
7. Hoe beveiligen wij persoonsgegevens
Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens en hebben technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of onrechtmatige verwerking. Denk daarbij aan maatregelen om onze website en IT-systemen veilig te gebruiken en misbruik te voorkomen. Wij hebben een informatiebeveiligingsbeleid en zorgen ervoor dat onze medewerkers kennis hebben op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens. Alleen geautoriseerd personeel kan uw gegevens inzien en verwerken. Onze leveranciers van software en IT-systemen verplichten wij om minimaal gelijkwaardige beveiligingsmaatregelen te treffen. Al onze medewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Medewerkers verklaren hierbij dat ze zich houden aan de wet- en regelgeving en gedragscodes op het gebied van geheimhouding en omgang met persoonsgegevens.
8. Hoe lang bewaren wij persoonsgegevens gegevens
Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan nodig. In sommige gevallen bepaalt de wet hoe lang wij gegevens mogen of moeten bewaren. In andere gevallen hebben wij zelf bepaald hoe lang wij uw gegevens nodig hebben. Wij hebben hiervoor een bewaartermijnenbeleid opgesteld.
9. Met wie delen wij persoonsgegevens
Wij verstrekken alleen persoonsgegevens aan derden als dit op grond van de wet is toegestaan en noodzakelijk is voor onze bedrijfsvoering.
Wij delen persoonsgegevens met:
Wij kunnen de verwerking van persoonsgegevens ook uitbesteden aan derde partijen. Volgens de wet zijn die derde partijen dan verwerkers van persoonsgegevens. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van IT dienstverleners voor onderhoud en supportfuncties. Zulke partijen worden beschouwd als verwerker omdat zij geen zelfstandige zeggenschap hebben over de persoonsgegevens in het kader van onze producten en diensten. Wij blijven in die situaties verantwoordelijk voor een zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens.
10. Wat zijn uw rechten
De Algemene Verordening Gegevensbescherming geeft u een aantal rechten die u ten opzichte van ons uit kunt oefenen. Welke rechten dit zijn en hoe u die ten opzichte van ons kunt uitoefenen leest u hieronder.
U hebt het recht om ons te vragen welke persoonsgegevens wij van u verwerken en om onjuiste gegevens te laten aanpassen of verwijderen.
Bij het verstrekken van een kopie van uw identiteitsbewijs moet u uw pasfoto en Burgerservicenummer (BSN) onzichtbaar maken. We raden u ook aan om op de kopie aan te geven dat deze kopie bestemd is om uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens uit te oefenen.
In een aantal gevallen en onder voorwaarden heeft u het recht om de persoonsgegevens die wij van u hebben te laten wissen.
Dit is het geval indien:
11. Aanpassing van onze privacyverklaring
De privacywetgeving is in beweging. Wij kunnen deze privacyverklaring dan ook aanpassen om up-to-date te blijven. Wij doen dit bij nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld als er iets verandert in onze bedrijfsactiviteiten of in de wet of in de rechtspraak. Wij raden u daarom aan deze privacyverklaring regelmatig opnieuw te bekijken bij een bezoek aan onze website. Daar publiceren wij altijd de laatste versie. Wij zullen u ook actief informeren over wijzigingen in deze privacyverklaring door middel van een pop-up banner, mail of nieuwsbericht.
12. Vragen of klachten
Hebt u vragen over deze privacyverklaring? Of heeft u een klacht over privacy? Dan kunt u contact opnemen met de Toekomst. Stuur een mail naar: info@sh-toekomst.nl. Ook kunt u altijd een klacht indienen bij de Klachtenportaal Zorg via de website www.klachtenportaalzorg.nl of door telefonisch contact met hen op te nemen via 0900-2001201.
Datum 21-01-2019